تلفن کتاب های خوب:

دسته بندی ها
    تاثیر موسیقی بر حافظه | تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر مغز

    تاثیر موسیقی بر حافظه | تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر مغز

    وقتی ناراحت یا خسته هستید چه چیزی می‌تواند حال شما را بهتر کند؟ قطعا پاسخ‌های شما به این سوال بسیار متفاوت است اما دفعه بعدی که احساس ناخوشایندی داشتید، موسیقی مورد علاقه‌تان را پلی کنید و بعد از این کار دوباره به سوال من پاسخ دهید! اگر در تاریخ بشر حتی به صدها سال قبل هم برگردیم متوجه می‌شویم که همیشه و در همه تمدن‌ها موسیقی جایگاه مهم و ویژه‌ای داشته‌است.

    اگرچه در گذر زمان آلات نواختن موسیقی و سبک موسیقی تغییراتی داشته ‌است؛ اما در گذر زمان جایگاه این هنر بین مردم نه تنها کمرنگ نشده‌است بلکه روزبه‌روز به محبوبیت آن افزوده شده‌است. فکر می‌کنید تنها هدف از گوش دادن به موسیقی ایجاد حال خوب، لذت بردن یا رسیدن به آرامش است؟ آیا خبر دارید که گوش دادن به موسیقی چه تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی افزایش تمرکز و تقویت حافظه دارد؟ تا انتها این مقاله را مطالعه کنید تا با تاثیر موسیقی بر حافظه و مغز انسان آشنا شوید.

    موسیقی علاوه بر تقویت حافظه، روی قسمت‌های مختلف مغز ما چنین تاثیراتی دارد:

    • قسمت مربوط به پردازش شنوایی: محققان با مقایسه مغز افراد قبل و بعد از آموزش موسیقی متوجه شده‌اند که بعد از یادگیری موسیقی، بخش مربوط به پردازش اطلاعات شنوایی در مغز تغییراتی مثبتی می‌کند و به این ترتیب چنین اشخاصی می‌توانند کوچک‌ترین تفاوت‌ها در فرکانس صداهای مختلف را تشخیص دهند.
    • بخش مربوط به گفتار: حتما متوجه شده‌اید که افراد ناشنوا قادر به صحبت کردن یا واضح صحبت کردن نیستند، این موضوع به دلیل ارتباط تنگاتنگ بخش‌های مربوط به شنوایی و گفتار در مغز ما است. گوش دادن به موسیقی روی صحبت کردن کودکانی که مشکلات گفتاری مانند لکنت زبان دارند، تاثیر بسیار مثبتی دارد.
    • قسمت کنترل عضلات بدن: اگر منظم و جهت‌دار موسیقی گوش کنید، بعد از مدتی قسمت‌های مختلف مغز شما رشد می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند، همین موضوع باعث می‌شود که بخش مربوط به کنترل عضلات و اعضای بدن رشد کند و نورون‌های بیشتری در این قسمت به خدمت گرفته شوند تا ما بتوانیم حرکات ظریف را بهتر انجام دهیم.
    • بخش مربوط به هوش اجتماعی و هیجانی: افرادی که بیشتر از بقیه به موسیقی گوش می‌کنند به احتمال زیاد بیشتر از سایر افراد در شناسایی و درک، بیان و مدیریت احساسات خود توانایی دارند، این موضوع حتی در مورد کودکان هم صادق است.

    فرض کنید در یک کتاب فروشی انبوهی از کتاب‌های مهم و ارزشمند وجود دارد اما این کتاب‌ها کاملا بی‌نظم و درهم و برهم چیده شده‌اند، اگر روزی شما به کتابی از این کتاب فروشی احتیاج داشته باشید به سختی آن را پیدا می‌کنید یا ممکن است اصلا در چنین بی‌نظمی دستتان به کتاب مورد نظر نرسد. فرض کنیم کتابدار باتجربه‌ای این کتاب‌ها را با دقت مرتب کند چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتا در کمترین زمان ممکن و با کمی جستجو کتاب مورد نظرتان را پیدا می‌کنید.

    حافظه انسان هم تقریبا به همین روش کار می‌کند؛ یعنی شما هر روز انبوهی از اطلاعات را وارد مغزتان می‌کنید و اگر موفق نشوید این اطلاعات را مرتب کنید، بعدها دسترسی به آن‌ها برایتان امکان پذیر نخواهد بود و این یعنی فراموشی اطلاعات! مراحل حافظه شامل رمز گذاری، حفظ و بازیابی است، برای طی شدن این مراحل و به حافظه سپردن مطالب، لازم است مغز توسط گیرنده‌های حسی تحریک شود.